Δένδιας: Στέλνουμε φρεγάτα στην Ερυθρά Θάλασσα

0
71
Την αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.

Η Αθήνα συμμετέχει έτσι στη διεθνή task force για την ασφάλεια των πλεύσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά και τις τελευταίες επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης σε διερχόμενα πλοία.

Σε δήλωσή του, ο υπουργός Άμυνας, ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτικής Επιχείρησης Prosperity Guardian, δηλαδη Διαφύλαξη της Ευημερίας στην Ερυθρά Θάλασσα, η Ελλάδα θα αποστείλει φρεγάτα για την εξασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή.

«Η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μια μέγιστη πρόκληση ασφάλειας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν. Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία απο ενόπλούς, με πυραύλους και drones, αποτελούν τεράστια απειλή κατά ανθρώπινων ζωών, της ανθρώπινης ασφάλειας και της σταθερότητας της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών.

Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλάσσιων ζωνών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών.

Κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού, ζήτησα από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνο Φλώρο και τον αρχηγό ΓΕΝ, Ιωάννη Δρυμούση να συμμετάσχει φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού στην πολυεθνική επιχείρηση «Prosperity Guardian» για την προστασία των εμπορικών πλοίων της ζωής των ναυτικών.

Για το θέμα αυτό ενημέρωσα την αιγυπτιακή πλευρά.

Είναι αυτονόητο η φρεγάτα που θα συμμετάσχει διαθέτει τα αναγκαία μέσα για την αποστολή», ανέφερε στη δήλωσή του ο Νίκος Δένδιας.

Δεν είναι ακόμη γνωστό ποια θα είναι η φρεγάτα που θα στείλει η Ελλάδα στην περιοχή. Εκτιμάται, πάντως, ότι το ελληνικό πλοίο θα φτάσει στην Ερυθρά Θάλασσα για να ενταχθεί στην διεθνή task force τις επόμενες μέρες.

Τεταμένη η κατάσταση στην περιοχή

Η κατάσταση στην περιοχή παραμένει τεταμένη, ενώ ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε τη Δευτέρα τον σχηματισμό συμμαχίας 10 χωρών στην Ερυθρά Θάλασσα για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων των σιιτών ανταρτών.

Ως απάντηση, οι αντάρτες της Υεμένης δήλωσαν την Τρίτη ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις τους στην Ερυθρά Θάλασσα ενώ η οργάνωση έχει άλλωστε ήδη εντείνει τις επιθέσεις με πυραύλους και drones – που ξεκίνησε τον περασμένο μήνα κατά ξένων πλοίων ως απάντηση στην επίθεση του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.

«Σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες επιχειρήσεις, είναι σε πλήρη εξέλιξη, και ίσως να μην περάσουν 12 ώρες χωρίς επιχείρηση», ανέφερε ο εκπρόσωπος της οργάνωσης και βασικός διαπραγματευτής Μοχάμεντ Αμπντεσαλάμ στο τηλεοπτικό σταθμό al Jazeera.

Από την πλευρά του, ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας Λόιντ Όστιν καταδίκασε τις «άνευ προηγουμένου» επιθέσεις των ανταρτών Χούθι κατά της διεθνούς ναυσιπλοΐας, λέγοντας ότι αποτελούν «απειλή» για το παγκόσμιο εμπόριο.

Η Βρετανία προειδοποίησε ότι η κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα επιδεινώνεται και ότι οι επιθέσεις με βαλλιστικούς πυραύλους και drones είναι αυξημένη απειλή, ενώ συμφώνησε αντιτορπιλικό του Βασιλικού Ναυτικού να ενταχθεί στην υπό τις ΗΠΑ επιχείρηση για την προστασία του εμπορίου στην περιοχή.

«Αυτές οι παράνομες επιθέσεις είναι μια απαράδεκτη απειλή στην παγκόσμια οικονομία» που υπονομεύουν την περιφερειακή ασφάλεια και απειλούν να οδηγήσουν σε αύξηση τις τιμές των καυσίμων, ανέφερε ο Βρετανός υπουργός Άμυνας Γκραντ Σαπς σε ανακοίνωσή του. «Είναι ένα διεθνές πρόβλημα που απαιτεί μια διεθνή λύση».

Γιατί είναι σημαντική η Ερυθρά Θάλασσα

Οι Χούθι πραγματοποιούν τις επιθέσεις τους στο στενό Bab el-Mandeb – ή αλλιώς Πύλη των Δακρύων – που βρίσκεται μεταξύ του Τζιμπουτί και της Υεμένης.

Πρόκειται για τη νότια είσοδο στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία μέσω διώρυγας του Σουέζ συνδέεται με τη Μεσόγειο, αποτελώντας κρίσιμο σύνδεσμο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Εκτιμάται ότι το 12 έως 15% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από αυτή τη διαδρομή, αντιπροσωπεύοντας το 30% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων: Περίπου το 7% έως 10% του παγκόσμιου πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφέρονται επίσης μέσω της ίδιας πλωτής οδού.

Τώρα που το στενό είναι κλειστό, «οι εναλλακτικές λύσεις απαιτούν πρόσθετο κόστος και προκαλούν πρόσθετη καθυστέρηση καθώς διαταράσσουν την ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού που ήδη υπάρχει», σημειώνει ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής με το Ινστιτούτο Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου.

Η εκτροπή των πλοίων γύρω από την Αφρική προσθέτει έως και δύο εβδομάδες στη διάρκεια του ταξιδιών, δημιουργώντας πρόσθετο κόστος και συμφόρηση στα λιμάνια.

Πηγή: .dnews.gr