Παν/μιο Ιωαννίνων | Καθηγητής καταγγέλει μαζική αντιγραφή – «Αυτή είναι η νέα μας γενιά;»

2818

Έχουμε ξαναπεί πολλές φορές ότι η εξ αποστάσεως εξεταστική μπορεί να αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για όσους θέλουν να ξεμπερδεύουν με μαθήματα της σχολής τους, ειδικά εκείνα που τους βαραίνουν εξάμηνα τώρα, αλλά ακριβώς για τον ίδιο λόγο είναι και προβληματική.

Προφανώς όταν λέμε ότι «ξεμπερδεύουμε», εννοούμε ότι οι online εξετάσεις χαρίζουν μια παραπάνω διευκόλυνση ως προς την αντιγραφή, τη συνεργασία με άλλους συμφοιτητές και το τσεκάρισμα των σημειώσεων στο eclass. Σε όλα αυτά προστίθεται και η επί πληρωμή αντικατάσταση φοιτητών από… έμπειρους που θα περάσουν με επιτυχία το μάθημα. Το θέμα όμως είναι ότι με αυτόν τον τρόπο δεν εξασφαλίζονται οι απαραίτητες γνώσεις, παρά μόνο περασμένα μαθήματα.

Δεν είναι κρυφό μυστικό ό,τι συμβαίνει πίσω από τις οθόνες τις τελευταίες τρεις εξεταστικές, με τους καθηγητές να κάνουν λόγο για φαινόμενα αντιγραφής εδώ και καιρό, καθώς επίσης να μιλούν για πολύ αυξημένα ποσοστά επιτυχίας.

Άλλη μία χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η ακύρωση εξέτασης του μαθήματος «Εισαγωγή στη Λαογραφία» στο Παν/μιο Ιωαννίνων, αφού ο καθηγητής Βασίλης Νιτσιάκος διαπίστωσε μαζική αντιγραφή, ζητώντας την επανάληψη της εξέτασης.

Όπως λέει ο ίδιος, το αίτημά του έγινε δεκτό από τον Πρόεδρο του Τμήματος, Ιωάννη Γ. Λώλο, ο οποίος εξέδωσε την παρακάτω σχετική ανακοίνωση:

«Μετά από ενημέρωση, με βάσιμες υποψίες περί υπάρξεως κρουσμάτων «συνεννόησης» σε εξέταση συγκεκριμένου μαθήματος διδάσκοντος, η Συνέλευση του Τμήματος έλαβε ομόφωνα την ενδεδειγμένη, κατά την κρίση της, απόφαση, προς διατήρηση της ακεραιότητας και της ποιότητας της εξεταστικής διαδικασίας, στο πλαίσιο πάντοτε των τηρούμενων από το Πανεπιστήμιο όρων και μέτρων διαφύλαξης της διαφάνειας και του αδιάβλητου των διενεργούμενων εξ αποστάσεως εξετάσεων (λόγω της πανδημίας), όπως εφαρμόζονται αυστηρά και από το Τμήμα μας από τον Ιούνιο-Ιούλιο του 2020. Απόπειρα αντιγραφής απάδει προς την ακαδημαϊκή ιδιότητα φοιτητή και όταν αυτή διαπιστώνεται, είτε σε περίπτωση γραπτών εξετάσεων με φυσική παρουσία, είτε σε περίπτωση τηλε-εξετάσεων, αντιμετωπίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα.»

 

Ο καθηγητής Βασίλης Νιτσιάκος ωστόσο δε σταμάτησε εκεί, καθώς σκοπός του δεν ήταν να διευθετηθεί το ζήτημα στο δικό του μάθημα αποκλειστικά, αλλά να επισημάνει τα προβλήματα που έχει φέρει η εξ αποστάσεως εξεταστική, θέτοντας κι αυτός το ερώτημα στο Υπουργείο Παιδείας, μήπως ήρθε η ώρα να ανοίξουν τα πανεπιστήμια.

Εξέφρασε λοιπόν τον προβληματισμό του μέσα από ένα κείμενό του στο in.gr, που μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω:

Σήμερα Τετάρτη 3 Μαρτίου ζήτησα από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων να ακυρωθούν οι εξετάσεις στο μάθημα «Εισαγωγή στη Λαογραφία», που δίδαξα ως υποχρεωτικό στους φοιτητές του Πρώτου εξαμήνου, λόγω του ότι διαπίστωσα  οργανωμένη μαζική αντιγραφή.

Το αίτημα έγινε ομόφωνα δεκτό με την επισήμανση από τα μέλη της Συνέλευσης ότι το σύστημα εξέτασης μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας έχει οδηγήσει σε ακραία μορφή παθογένειες και νοσηρά φαινόμενα, που έτσι κι αλλιώς αντιμετωπίζουν τα Πανεπιστήμια. Αποφασίστηκε δε, πέραν της ακύρωσης και επανάληψης της συγκεκριμένης εξέτασης, να εκδοθεί αυστηρή ανακοίνωση προς τους φοιτητές να σταματήσει αυτό το φαινόμενο που εξευτελίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και θέτει επίσης ζητήματα ηθικής τάξεως.

Στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες είναι γνωστό ότι δεν ενδείκνυνται τρόποι εξέτασης, όπως π.χ, πολλαπλών επιλογών κ.λπ. διότι το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη ενός θέματος με κριτικό τρόπο και ανάλογη επιχειρηματολογία. Κάτι τέτοιο ακυρώνεται με οποιοδήποτε σύστημα δεν δίνει τη δυνατότητα στον εξεταζόμενο να αναπτύξει τη σκέψη του αποδεικνύοντας παράλληλα την αφομοίωση όψεων του γνωστικού αντικειμένου κάθε μαθήματος.

Με αυτή τη λογική και διενεργώντας πρώτη φορά εξ αποστάσεως εξετάσεις σε πολυπληθή φοιτητικό κοινό έθεσα απλά ερωτήματα για να αξιολογήσω το κατά πόσο οι εξεταζόμενοι ασχολήθηκαν σοβαρά με το αντικείμενο και εξοικειώθηκαν με θεμελιώδη ζητήματα της επιστήμης (άλλωστε πρόκειται για εισαγωγικό μαθημα). Αντί, λοιπόν, να λάβω ηλεκτρονικά κείμενα πρωτογενούς σκέψης βρέθηκα μπροστά στο σοκαριστικό φαινόμενο να διακρίνω πανομοιότυπα κείμενα σε τέσσερις ομάδες (σχεδόν copy paste). Όσοι προσπάθησαν να τα διαφοροποιήσουν στο ελάχιστο αλλάζοντας κάποιες λέξεις κατά κανόνα έγραψαν ακατανόητα πράγματα. Εκ των υστέρων πληροφορήθηκα από μέλη της συνέλευσης ότι αυτό γίνεται συστηματικά από τη στιγμή που εφαρμόστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και όλοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα και προσπαθούν να επινόησουν τρόπους αποτροπής αυτού του εκπαιδευτικά αποτρόπαιου φαινομένου.

Έθεσα στη συνέλευση και την ηθική διάσταση του θέματος, δηλαδή με ποιους κώδικες αξιών κοινωνικοποιούνται όλοι αυτοί οι νέοι, ώστε να θεωρούν ότι μπορούν να προχωρήσουν στις σπουδές τους αντιγράφοντας και στη ζωή τους γενικότερα με ανάλογες συμπεριφορές και νοοτροπίες. Αυτή είναι η νέα μας γενιά; Αν ναι, τις πταίει;

Πέραν, ωστόσο, των παραπάνω ζητημάτων, έχοντας ενημερώσει τα θεσμικά όργανα του Πανεπιστημίου, απευθύνω ένα αγωνιώδες ερώτημα και προς την ηγεσία του Υπουργείου: Μήπως πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το θέμα του ανοίγματος των Πανεπιστημίων, έστω σταδιακά και λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα που αφορούν στην πανδημία; Μήπως;

Εννοείται ότι το κείμενο αυτό έχει αποδέκτη την κοινωνία ολόκληρη και εμάς τους δασκάλους και σε καμία περίπτωση δεν έχει την πρόθεση να κατηγορήσει τους φοιτητές ούτε να τους βάλει όλους σε ένα καζάνι. Η αναφορά είναι γενική σε αυτή την παθογένεια και μοναδικός στόχος είναι η απαλλαγή των εκπαιδευτικών θεσμών από αυτά τα φαινόμενα. Επί του συγκεκριμένου οι φοιτητές θα κληθούν να επιλέξουν κατά τη διαδικασία της επανάληψης των εξετάσεων εάν επιθυμούν προφορική εξέταση ή ανάθεση εργασίας, έτσι ώστε και να μην αδικηθεί κανείς και ο διδάσκων να είναι εντάξει με τη συνείδησή του.

Πηγή: Neopolis.gr