Καθαρά Δευτέρα 2019 | Τα εδέσματα που θα απολαύσεις αύριο χωρίς ενοχές!

300
Δες εδώ τα λαχταριστά παραδοσιακά εδέσματα που δε γίνεται να λείπουν από το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας 2019!

Η Καθαρά Δευτέρα 2019 είναι μια από τις μέρες που τιμάται και με το παραπάνω στην Ελλάδα και την περιμένουμε πως και πως!

Tο τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας, απ’ την άλλη, είναι μια απ’ τις βασικότερες παραμέτρους της ημέρας αυτής, καθώς το φαγητό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την όλη τελετουργία του εθίμου και έρχεται να συνδυάσει άψογα το πέταγμα του χαρταετού και το χαλαρό πικ νικ με φίλους και συγγενείς.

Φέτος, η Καθαρά Δευτέρα 2019 «καθυστέρησε» λίγο, δεδομένου ότι και οι γιορτές του Πάσχα θα πέσουν τέλη Απρίλη. Μεθαύριο, λοιπόν, στις 11 Μαρτίου για την ακρίβεια, θα γιορτάσουμε την πολυπόθητη μέρα της Καθαράς Δευτέρας και κάπου θα πάμε να πετάξουμε τους χαρταετούς μας. Είτε αρχικά θα «ξεχυθούμε» κάπου για φαγητό και μετά θα πετάξουμε χαρταετό, είτε θα κάνουμε πικ νικ, μιας και ο καιρός φαίνεται να είναι με το μέρος μας, μέχρι στιγμής!

Στο τραπέζι, λοιπόν, της Καθαράς Δευτέρας 2019 είθισται να παρίστανται κάποια νηστίσιμα εδέσματα, τα οποία είναι και πεντανόστιμα.

Ποια είναι, λοιπόν, τα νηστίσιμα και λαχταριστά φαγητά που θα τιμήσουμε την Καθαρά Δευτέρα 2019, για να αποτοξινωθούμε κιόλας λίγο από τις κρεατοφαγικές υπερβολές της Αποκριάς;

1. Λαγάνα

Η λαγάνα είναι το νούμερο 1 παραδοσιακό έδεσμα της Καθαράς Δευτέρας και αποτελεί έθιμο, που παραμένει αναλλοίωτο ανά τους αιώνες, καθώς παρασκευάζεται κάθε χρόνο με μεράκι από τους αρτοποιούς κάθε γειτονιάς. Η λαγάνα είναι ένα είδος σουσαμένιου και τραγανού ψωμιού που φτιάχνεται χωρίς προζύμι και περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιχνοστοιχεία και μέταλλα. Όσον αφορά τις θερμίδες της, μια φέτα περίπου 30 γραμμαρίων αντιστοιχεί σε 80 θερμίδες περίπου.

2. Ταραμάς

Ο ταραμάς παρασκευάζεται από αυγά ψαριού, συγκεκριμένα από μπακαλιάρο ή κυπρίνο και θεωρείται επισήμως ένα τα πιο εκλεκτά είδη αυγοτάραχου. Ο ταραμάς ή ταραμοσαλάτα είναι από τις πιο νόστιμες αλοιφές, στην οποία δύσκολα αντιστέκεσαι, είτε είναι Καθαρά Δευτέρα είτε είναι οποιαδήποτε μέρα της βδομάδας και τον βρίσκεις παντού, σε σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, αλλά μπορείς να τον φτιάξεις και με τα χεράκια σου.

Αν αγοράσεις ταραμά, να ξέρεις ότι θα βρεις δυο είδη του: Τον λευκό ταραμά, που θεωρείται και ποιοτικά ανώτερος και αυτόν με την πιο ροζ, ρόδινη απόχρωση.

Η δική μας συμβουλή είναι να προτιμήσεις τον άσπρο ταραμά, καθώς το ροζ χρώμα οφείλεται στην προσθήκη ορισμένων χρωστικών ουσιών. Η παραδοσιακή συνταγή της ταραμοσαλάτας είναι και πολύ νόστιμη και ωφέλιμη, αφού το αυγοτάραχο αποτελεί πλούσια πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας και περιέχει και άλλα θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνη Α που έχει θετική επίδραση στο δέρμα και την όραση, βιταμίνη D, μαγνήσιο, φώσφορο που κάνει καλό στα οστά, αλλά και ψευδάργυρο που συμβάλλει στη βέλτιστη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

3. Χαλβάς

Ο χαλβάς είναι το έδεσμα-«ορόσημο» της Καθαράς Δευτέρας, αλλά και της Σαρακοστής γενικότερα, και μπορείς να τον βρεις στην αγορά, είτε σκέτο, είτε με σοκολάτα, είτε με ξηρούς καρπούς. Παρά τις θερμίδες του, ο χαλβάς αποτελεί ένα από τα θρεπτικότερα γλυκίσματα, λόγω της υψηλής διατροφικής του αξίας και της περιεκτικότητάς του σε πρωτεΐνες, ασβέστιο και φυτικές ίνες.

Ωστόσο, αν δεν τρελαίνεσαι για σιμιγδαλένιο χαλβά, τότε μπορείς να δοκιμάσεις το χαλβά Φαρσάλων, ο οποίος είναι μια πεντανόστιμη λιχουδιά!

4. Τουρσί

Όσοι απολαμβάνουν τις πίκλες και τα αγγουράκια τουρσί, περιμένουν πως και πως την Καθαρά Δευτέρα για να τα συνδυάσουν με λαγάνα και ταραμά. Τα λαχανικά τουρσί διατηρούνται για κάποιο χρονικό διάστημα σε ξύδι ή αλάτι και συνηθίζεται να καταναλώνονται την ημέρα αυτή, ενώ μπορεί να περιλαμβάνουν: Πιπεριές, λάχανο, αγκινάρες, βολβούς, αγγουράκια, καρότα, κρεμμυδάκια ή κουνουπίδι.

5. Θαλασσινά

Δεν νοείται Καθαρά Δευτέρα, χωρίς τα πεντανόστιμα και νηστίσιμα θαλασσινά, όπως γαρίδες, καλαμαράκια, χταπόδια, σουπιές, αλλά και οστρακοειδή. Τα θαλασσινά περιέχουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες  Α, D και E, μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως, το σελήνιο, ο ψευδάργυρος, ο σίδηρο, το μαγνήσιο και το ασβέστιο.

Καλύτερο είναι βέβαια να καταναλώνονται ψημένα στη σχάρα, παρά στο τηγάνι, καθώς τα τηγανιτά θαλασσινά έχουν κορεσμένα λιπαρά οξέα που δεν είναι ό,τι καλύτερο για τον οργανισμό.

6. Όσπρια

Από το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας και της Σαρακοστής γενικότερα, δε γίνεται να λείπουν τα όσπρια. Τα όσπρια αποτελούν υπερ-τροφές που έχουν θετική επίδραση στη συνολική υγεία του οργανισμού μας και τα προτιμάμε είτε είναι Καθαρά Δευτέρα, είτε όχι.

Όσπρια, όπως οι φακές, η φάβα, τα ρεβίθια και τα φασόλια, αποτελούν ιδανικές διατροφικές επιλογές σε περιόδους νηστείας, μαγειρεύονται χωρίς λάδι, ενώ συχνά προστίθενται μέσα στην σαλάτα, πράγμα που την κάνει πεντανόστιμη.


Όπως είναι ήδη γνωστό, τα όσπρια είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, φυτικές ίνες και σίδηρο, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερίνης και κάνουν καλό στην καρδιά.

7. Ελιές

Οι ελιές είναι το παραδοσιακό και αγαπημένο ελληνικό προϊόν, που έχει μια ξεχωριστή θέση στο σαρακοστιανό τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας. Τα είδη της ελιάς ποικίλλουν και το ένα είναι πιο λαχταριστό από το άλλο. Θα βρεις ελιές σε άλμη, σε ξύδι ή λάδι, θρούμπες, πράσινες, μαύρες, αλλά και ελιές γεμιστές με ντομάτα ή πιπεριά.

Η ελιά, ως βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής, αποτελεί πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και έχει υψηλή θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες E, Α, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως το ασβέστιο, ο σίδηρος, ο χαλκός, ο ψευδάργυρος και το μαγγάνιο.

Όπως και να ‘χει, επειδή πάντα χρειάζεται ένα μέτρο σε ό,τι κάνουμε και ό,τι τρώμε, φρόντισε να το τηρήσεις, προκειμένου να αποφύγεις το βαρύ στομάχι ή τις καούρες και να μπορέσεις να πετάξεις και κανένα χαρταετό.

Από εμάς, καλή όρεξη και καλά να περάσεις την Καθαρά Δευτέρα 2019!