Με το «ελληνικό Erasmus» θα μπορείς να παρακολουθείς ένα εξάμηνο σε άλλη σχολή!

0
337

Το Υπουργείο Παιδείας μας προετοιμάζει καιρό τώρα για τις αλλαγές που έρχονται στα πανεπιστήμια, σημειώνοντας πρόσφατα πως «Αλλάζουν όλα στα ΑΕΙ».

Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης προσβλέπει σε τροποποιήσεις που θα εκσυγχρονίσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα τη φέρουν στο επίπεδο που απαιτεί η αγορά εργασίας, ωστόσο στόχο έχει επίσης να εξασφαλίσει στους φοιτητές μια ολοκληρωμένη εμπειρία αυτού που ονομάζουμε φοιτητική ζωή.

Μια νέα άφιξη που μας έκλεψε την προσοχή από την πρώτη στιγμή λοιπόν, είναι το ελληνικό Erasmus. Ναι, είναι κάτι αντίστοιχο αυτού που γνωρίζουμε (κι αγαπάμε) χρόνια τώρα, με τη διαφορά ότι θα πραγματοποιείται εντός συνόρων.

Συγκεκριμένα, αφορά τη μετακίνηση φοιτητών μεταξύ των ελληνικών πανεπιστημίωνδίνοντας τη δυνατότητα σε κάποιον να παρακολουθήσει ένα εξάμηνο σε τμήμα που τον ενδιαφέρεικι ας μην έχει σχέση με το αντικείμενο που σπουδάζει. Π.χ. ένας φοιτητής Νομικής θα μπορεί να παρακολουθήσει ένα εξάμηνο στην Αρχιτεκτονική, ή ένας μηχανικός παραγωγής μαθήματα Φιλοσοφίας

Οι πρώτοι ψίθυροι για αυτή την προσθήκη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ακούστηκαν το 2019, και άφησαν πολύ καλή εντύπωση. Ιδιαίτερα σε εκείνους που τους αρέσει να ψάχνονται με διάφορα αντικείμενα και να διευρύνουν τις γνώσεις τους σε τομείς ακόμη και άσχετους με τις δικές τους σπουδές. Με λίγα λόγια, σε εκείνους που πλήττουν εύκολα. Άλλωστε, είναι ένα ενδιαφέρον διάλειμμα ανάμεσα στα εξάμηνα όπου παρακολουθείς μαθήματα σχετικά με ένα και μόνο αντικείμενο, στα ίδια αμφιθέατρα καθημερινά.

Συνοπτικά όμως, οι κυριότερες αλλαγές που θα φέρει το νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας:

  • Διεπιστημονικά κοινά – διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών Τμημάτων του ίδιου ή άλλων Α.Ε.Ι.
  • Δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από προγράμματα σπουδών άλλων Τμημάτων της ίδιας ή άλλης Σχολής εντός του Α.Ε.Ι., κατά τις προπτυχιακές σπουδές.
  • «Ελληνικό Erasmus»: Θέσπιση συστήματος εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων. Π.χ. ένας φοιτητής της Νομικής να μπορεί να παρακολουθήσει ένα εξάμηνο στην Αρχιτεκτονική.
  • Επαγγελματικά μεταπτυχιακά και απασχόληση εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας.
  • Ίδρυση ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων (με Πανεπιστήμια του εξωτερικού). Δυνατότητα στελέχωσης με ερευνητές επί θητεία.
  • Προσέλκυση Επισκεπτών Καθηγητών και Ερευνητών από Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
  • Προώθηση δράσεων ανταλλαγής-κινητικότητας Ερευνητών. Ανάπτυξη κοινών ερευνητικών υποδομών (core facilities), δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας.
  • Σύγχρονο, πιο αξιοκρατικό σύστημα εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ. Ενδεικτικά φίλτρα διαφάνειας και αντικειμενικότητας, ενάντια σε φωτογραφικές επιλογές «ημετέρων. Αύξηση κριτηρίων αριστείας για την εκλογή και εξέλιξη Μελών ΔΕΠ.
  • Θέσπιση ευέλικτου πλαισίου για ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων από Πανεπιστήμια  του εξωτερικού. Ενδεικτικά:
    -Ίδρυση Μητρώων των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου.
    -Κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα.
    -Αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση εφόσον ο υποψήφιος εμπίπτει στις κατηγορίες του Μητρώου.

Πηγή: neopolis.gr